Wednesday, February 23, 2005

Dagens vann

"Drikk så mye du vil - den er sukkerfri", står det på en reklameplakat for saft nede i byen. Og hver gang jeg sykler forbi den tenker jeg på... vann! Er ikke det flott?
Hvis noen skulle spørre meg: Hva skjedde som var viktig på 1990-tallet? ville jeg svare: Internett, bøker og vann.
(Jeg hopper glatt over alt det deprimerende, slik som krig og katastrofer. For det har vi jo alltid hatt. )
1. Internett - du kan bli rik av ingenting
Utviklingen av Internett er fascinerende og jeg vil anbefalte 2 bøker, som jeg har lest:
Jan Omdahl: Den vakreste kvinnen i verden. Reisebrev fra nettverkssamfunnet. 2003
Tor Nørrestrander: Stedet som ikke er. Fremtidens nærvær, netværk og internet. 1997
2. Bøker - du kan bli rik av å skrive bøker
Det har blitt sagt at det som karakteriserer 1990-talls litteraturen er: ubehag, og det var godt sagt. Det ble gitt ut mye tøffe og triste historier, men så fikk vi mange kjendisforfattere også. Å intervjue forfattere ble populært og folk skriver som aldri før.
http://www.bt.no/kultur/litteratur/article342941
Du kunne si at det er synd at det er så få, det skulle vært flere av dem som ble rike! De har forresten glemt å ta med seg serie-forfatterne, med Margit Sandemo i spissen.
Men jeg synes det er flott at det går an å bli rik på noe så kjedelig som bøker!
3. Vann - du kan bli rik av å selge vann
Og da er vi tilbake til der jeg startet. Vann, som vi kan ta ut av springen i massevis, er blitt big bussines. De har "funni dei reinaste kjeldane" og de "sunnaste og godaste smakane". Det har vært reklamert på kino og Tv for millioner av kroner, og vi tror på dem. Vann er det sunneste og kroppen vår trenger det som aldri før. Den seneste reklamen er slik at alle heller vann over seg, for å vise at mye trenger vi vann. Eller hva blir viktigst i en framtidsvisjon, hvor alt er bare svart sand og ruiner? Jakten på en flaske rent kildevann.
Nå tror du kanskje jeg er ironisk, men det er jeg ikke. Vi trengte dette jippoet for å rista på plass det gode valget når vi går til hylla for å velge ut hva vi skal velge av det enorme sortimentet som finnes. Så jeg sier det igjen:
så flott at noe så hverdagslig som vann har blitt trendy!