Friday, October 28, 2005

Traktoregg

Her i Fredrikstad har vi hatt en 3 års prosjekt med bilder - bøker - barn. Utstillinger av tegninger i Galleriet med bøkene de var hentet fra. Det var lærerrikt og åpnet øynene våre for hva bildebøker kan være. Faktisk så var det en vekker for mange av våre lånere også. For forestillingen om at bildebøker er for små barn er for alltid borte. Bildebøker er for alle aldre og kan være en opplevelse for deg og meg også. Det har kanskje forandret seg i takt med tiden; vi lever i en visuell verden med sterke bilder, og det preger bildebøkene også.
Det er mange bøker jeg kunne anbefalt, men vil her nøye meg med å anbefale noen bildebøker som jeg har helt forelsket meg i: bøkene om reven og den retthalete grisungen av Bjørn F. Rørvik, illustrert av Per Dybvig. Sjarmerende, humoristiske og menneskelige. De har gitt ut 6 bøker om denne sprøe gjengen av dyr, og den siste boka har nettop kommet: "Kumatpakkene". Og vet dere hva det er? Måtte det ikke komme til slutt; en bok om traktoregg. Det har seg slik at traktoreggene til Ku forsvinner, og det viser seg at de egentlig utryddede fuglene snøffelhøns har stjålet eggene, fordi de ikke kan legge egg selv, og sånn fortsetter det. Sprøtt? Crazy? Ja, og med noen vidunderlige tegninger som passer bra til teksten. Hvilken alder disse bøkene passer for vet jeg ikke, men jeg vil si: alder ingen hindring. Humoren er klart for voksne også og det er ingen dårlig ide å kjøpe disse bøkene til mellomtrinnet og ungdomsskoler. Kosebøker til sofakroken!