Thursday, December 15, 2005

"Bloggings"

Tenk for 10 år siden var det ikke noe internett, nesten. Nå kan vi ikke tenke oss et liv uten og flere og flere har egne hjemmesider og blogger. Nå skal det settes igang kurs i web-blog i Østfold på nyåret også. I løpet av det siste året har listen over norske biblioteks-blogger blitt fordoblet, hvis ikke mer. Også folkebibliotek og biblioteksforeninger har startet med blog.
Og jeg undres. Hva skiller disse fra en hjemmeside? Har informasjonsmengden blitt så stor at vi velger å hoppe over til et annet medie, hvor informasjonsmengden er langt mindre og begrenset. Ja, jeg tror det. For 10 år siden koste jeg meg med bibliotekenes hjemmesider, men nå er jeg sjelden inne og sjekker dem. Jeg har noen utvalgte blogger jeg får nyheter fra og synes det er greit. Jeg oppfatter blog som en mere personlig og uformell informasjon, selv om det fortsatt er i jobb og fag vi formidler. En privatisering av det offentlige? Fjerner vi seriøsiteten? Er dette et produkt av reality-serienes utbretting av privatlivet? En motreaksjon mot globalisering. Because I'm worth it?
Litt mange spørsmål her, og kanskje flere mulige svar. Men la meg avslutte det er her og nå med en Ole Brumm-variant; Kanskje vi trenger begge, både hjemmesider og blogger, at de utfyller hverandre.
Og hvor er vi om 10 år???