Thursday, October 19, 2006

Bibliotekutredningen for barn

Nå har jeg endelig tatt meg tid til å lese. Jeg har fått lest 25 sider og måtte ta en pause for å utbedre vår hjemmeside og fordype meg i tipsene jeg fikk. Jeg ble rett og slett inspirert! "Rom for lek og læring : bibliotektilbudet for barn og ungdom" er en delrapport i Bibliotekutredningen 2006. I arbeidet med utredningen ble det "..behov for å se nærmere på bibliotektilbudet til barn og ungdom, og kartlegge de særlige betingelser og muligheter som finnes på dette feltet." Delrapporten er skrevet av den dyktige Åse Kristin Tveit og beskriver hva bibliotektilbudet for barn og unge er i dag, peker på hvilke særlige utfordringer som finnes på dette feltet, og gir noen bud på hvilke satsinger det vil være klokt å gjøre i tida framover. Hovedvekten er lagt på folkebibliotek, men hun har med, nødvendigvis, skolebibliotek både i grunnskolen og videregående skole. Første kapittel heter: Barn, unge og bibliotek : Hvem, hva og hvorfor?. Trenger jeg å si mere? Det er jo en drømmetittel for en barnebibliotekar. Hun bringer inn nye forskningsteorier og markedsstudier om barn og viser hvordan forskning danner grunnlag for tiltak og prosjekter i bibliotek. Jeg vil komme tilbake til noe av dette senere, og vil her bare nevne Howard Gardner's læringsteorier om de mange intelligenser. Det førte meg videre til en bok vi hadde her på biblioteket: Alle kan lære! : men ikke på samme måte, og ikke på samme dag / av Marie Sandell. Her presentereres flere modeller for tenking og læring med eksempler på bruk av modellene. Gardner's læringsteorier er brukt i bibliotekverdenen og jeg vil her nevne Carsten Flink, dansk barnebibliotekar fra Falster kommune. Spennende, dette må jeg bare studere nærmere og takk Åse Kristin.

Labels: