Wednesday, August 16, 2006

Sverre Henmo

Midt oppe i min laange bloggfrieferie var jeg i midten av juni på en nasjonal konferanse i min barndomsby Sandefjord; Litteratur i den kulturelle skolesekken. Arrangører var Fylkeskommunene i Vestfold, Buskerud og Telemark. De har et imponerende samarbeidsprosjekt og det var en lærerik konferanse. Tord Høivik var også der og har skrevet flere reportasjer fra konferansen, så jeg anbefaler dere å lese dem.
Jeg vil bare nevne en opplevelse og kanskje det som jeg satte mest pris på.
Et av parallellforedragene jeg valgte, var en time med forfatteren Sverre Henmo. Han fortalte om sitt møte med ungdom og litteraturformidling av egne bøker. Eller han lekte at vi var ungdom og han var på skolebesøk. Artig. Hadde jeg ikke allerede lest alle hans bøker, så ville jeg avgjort gjort det etter en time med han. Jeg fikk en opplevelse og en bekreftelse på hvor viktig og effektivt forfatterbesøk er for inspirasjon til boklesning. Han sa at han kunne bruke fra ett til tre år på å lage en bok. Ingen setning var tilfeldig.
Han sa noe fint som jeg vil formidle videre (håper det er greit for Henmo).
Hvert år gis det ut masse bøker. De fleste av dem er uinteressante og vil fort gå i glemmeboka. Resten er lesbare, men 1 eller to av dem kan forandre livet ditt.
Ikke sant? Var ikke det godt sagt og er ikke det en god nok grunn til å pushe bøker på ungdom?

Tord Høiviks kommentarerer til konferansen på sin blogg Plinius:
http://plinius.wordpress.com/2006/07/01/dr%c3%b8mmesommer-i-sandefjord/#more-372

Med bøker og bibliotek i skolesekken, kronikk av Tord Høivik på NBF's hjemmeside:
http://www.norskbibliotekforening.no/article.php?id=1390&p=

Reportasjen: Leselyst og leseferdigheter av Tord Høivik på NBF's hjemmeside:
http://www.norskbibliotekforening.no/article.php?id=1389&p=

Hva kjennetegner god litteraturformidling til ungdom. Hovedoppgave ved Bibliotekhøgskolen av Sylvi Linge Hermansen. Reportasje av Tord Høivik:
http://www.norskbibliotekforening.no/article.php?id=1391&p=