Monday, March 06, 2006

8.mars og hester

Det er noe med hester som jeg aldri har skjønt. Små jenter som bare elsker hester, altså. Jeg er kjempeimponert. Tenk å ha og mestre noe så stort og levende mellom beina. Jeg husker ikke hvem som sa det, men det var noe med at når jenter nærmer seg puberteten og gutter, så er det en situasjon hvor de ikke har kontroll. Og det er ubehagelig, så isteden velger de hesten, for der må de være i kontroll og mestre. Der er de sjefen. Ikke dumt sagt det. Og opplagt en mere positiv vinkling på dette med jenter og hester. Så bare ri inn i solnedgangen, jenter!
En fin nettside om hester er den danske heste-nettet.dk. Her finner du også en side som heter "Læsehesten" med tips om danske og utenlandske hestebøker.
Og så er det noe med gutter og hester; hestekrefter og biler. Jeg er sikker på at det er noe "urt", noe som er nedarvet fra den tida mannen var MANN, og red på prærien og het cowboy. Jeg derimot synes det er viktig å være miljøbevist og i størst mulig, praktisk grad benytte beina, sykkel eller kollektiv-trafikken for å komme fram. Og er det ikke slik at veien blir til mens man går?
Jeg skal ihvertfall gå i tog på 8.mars - Den internasjonale kvinnedagen. God tur!