Tuesday, September 19, 2006

Tjukk

På søndag begynte en ny slankeserie på TV, denne ganger skal overvektige ungdommer slankes. Overvekt er et økende problem blant barn og ungdom, og mange er bekymret for utviklingen. For liten aktivitet, mye TV eller data-sitting og usunne matvaner er vel i hovedsak årsaken til dette. Samtidig som vi har en økende fokusering på den perfekte kropp. Og har du ikke det, kan ”extreme makeover” fikse det! Det gis ut ekstremt mange slankebøker, og det dukker opp stadig nye kurer som noen tjener seg rike på. Kropp og slanking er big business!
Bøker om spiseforstyrrelser for barn og ungdom er det lite av. De fleste er om anoreksi eller bulemi, det jeg fant hos oss var 3 romaner om det å være for tykk, og nødvendigvis følgen av det: å bli mobbet.
”Kvalross i bikini” av Tusvik, Marit.1994. - 84 s. (Sirius-bøkene) - Språk: Norsk (nynorsk)
”Tjukkest i klassen” av Pressler, Mirjam. 1982. - 122 s. (Ung i dag) - Språk: Norsk (bokmål)
"Det er jeg, jeg som er Anna” av Rønningen, Bjørn. 1979. - 41 s. - Språk: Norsk (bokmål).
Det vil si cirka en bok hvert tiende år. Og nå har den fjerde boka kommet:
Blendas bekjennelser” av den finske forfatteren Anita Eklund Lykull. Og Blenda er tjukk. 115 kilo og i boka beskrives utførlig hvorfor. For Blenda spiser masse. Men ingen ungdomsbok uten at det er en positiv slutt; og det går bra med Blenda til slutt. Hun blir ikke tynn, men lærer å erkjenne sin last og være glad i seg selv.
Jeg er selv en av de tykke, så jeg leste boka meget kritisk. Og vil si at den er godkjent. Fint at det kom en bok om dette problemet. Jeg har likt alle Lykulls bøker, som nok egner seg bedre for jenter enn for gutter.
”Blendas bekjennelser” er en bok jeg vil anbefale til alle ungdomsskoler!
En fin info-side om overvekt og fedme finner du på Nasjonalt Folkehelseinstitutt.

Labels: