Monday, February 27, 2006

Jenter og fotball

Jenter har ofte negative opplevelser med fysisk aktivitet i ungdomsskolen - og blir derfor mindre fysisk aktive. Hovedårsaken er at jenter opplever gutter som dominerende og opptatt av konkurranse og å vinne. I tillegg føler de seg undertrykte og sjikanerte i mange situasjoner hvor de skal samhandle med gutter. Dette kommer fram i rapporten Bare når jeg må. Om jenter i ungdomsskolen og daglig fysisk aktivitet fra Høgskolen i Nesna. Omtale av rapporten.

Jeg har nettopp vært i København på filmfestivalen Salaam.Del-tema i år var fotball og en av filmene jeg så handlet om fotball i Iran. I Iran er det en enorm heltedyrkelse av fotball-sparkerne og det har vært en enorm rivalisering mellom de enkelte klubbene. Men når Iran slo USA i kvalifiseringen til VM eksploderte det helt, de fikk et fellesskap å dyrke og det gjør de virkelig heftig. Så heftig at det bekymrer makthaverne. Det som er spesielt i Iran er at jenter ikke har adgang til fotball-arenaer, og i denne filmen fikk vi følge med og se hvordan det var. Jenter som trente i skjul på tak-terasser og jenter som var like opptatt av idolene som guttene.

Det var en annen virkelighet enn det jenter vokser opp i her i Norge. Og godt er det. Men vi har våre greier vi også, slik som rapporten fra Nesna viser. Og jeg som trodde det var skjedd en endring fra den tiden jeg gikk på ungdomsskolen, og det er leeenge siden. Men det viktigste er at jenter har adgang til fotball-kamper (heia FFK!) og det finnes jente-fotball lag rundt i hele landet. Jeg har selv en datter som spilte fotball i 9 år. Og det lærte hun veldig mye av. Ikke minst å fighte i et team. Tåle å tape, gå videre og å tåle harde fysiske taklinger.

Det finnes få barnebøker om jenter og fotball og her er de jeg vet om:
Lena tenker bare på fotball / av Kirsten Boie. 1995
Mia på fotballbanen / av Torill Hansen. 1988
Målløse United 1 & 2 / av Måns Gahrton. 2004-2005
Fins det flere?