Thursday, May 24, 2007

Dansk

Danmark er et dejlig land heter det. Tidlig på 80-tallet, når jeg også holdt på med barnelitteratur, måtte vi kjøpe inn masse bildebøker på dansk fordi de hadde et mye bedre og større utvalg enn oss. De hadde jo også en bibliotekverden som var som et Fata Morgana for oss underernærte nordboere. Nå har den situasjonen endret seg, det gis ut mange vakre, spennende og ikke minst nyskapende bildebøker av norske kunstnere. Det oversettes nå flere bøker fra Sverige enn Danmark, og jeg vet lite om hva som finnes på det danske markedet. Men for noen år siden snek det seg inn en bok i biblioteket, som ble umåtelig populær. Og det til tross at den ble gitt ut på nynorsk. "Skammarens dotter" av Lene Kaaberbøl. Et herlig eksempel på at: er det en bok god, så blir den lest selv uten mega-reklamedekning! Skammar-serien har kommet ut med 4 bind, og det er også oversatt 3 bøker i serien om Katriona. Bøkene passer best for ungdomsskolen.

I fjor dukket det opp noen tynne hefter i en serie som hette "Drageherren" av Josefine Ottesen. Til nå er det utgitt 11 hefter på norsk. Heftene er lettleste og også umåtelige populære. De har nå også blitt utgitt i en samlet innbundet bok, men artig nok så er ikke det så vellykket som de tynne heftene. Passer fra 10 år og oppover. Josefine Ottesen har til nå gitt ut over 30 barnebøker, og nylig er første bind i serien: "Historien om Mira" kommet på norsk. Med tittelen "Demonene hvisker". Denne serien passer best på ungdomstrinnet. Fantasy, med trolldom, ondskap og sånt, med en jente i hovedrollen. Jeg likte denne jenta og er spent på fortsettelsen, da første bok bare var en smak av hva som skal skje.

Utrolig nok så leste jeg også hele denne boken: "Djevelens læregutt" av Kenneth Bøgh Andersen. Den var godt skrevet og spennende, så dette er også en dansk bok jeg vil anbefale. Lekent og fabulerende rundt dette med helvete/himmelen, det gode mot det onde. Hovedpersonen er 12 år og passer for gode lesere i den alderen. For sånne som liker Harry Potter.

Labels: , ,

Tuesday, October 10, 2006

Albert Åberg

Hvis du er en av de få som ikke vet hvem Albert Åberg er, kan du f.eks. lese denne artikkelen i Wikipedia. Albert ble født i 1972 og lever i beste velgående, og til glede for alle barn fra 4 år og oppover. En bokfigur som kan måle seg med Pippi kanskje? Men på en helt annen måte.
Albert er i den konkrete hverdagen, og opplever hverdagslige ting, konflikter og problemstillinger. Mest små. Eller som Gunilla Bergström sier det:
"Verklighet är saga nog!"Inga prinsessor, äventyr och rymdmän! Inga läckra bilder och framför allt inga söta lögner! Jag vill berätta sanna historier om verkliga människor, just som vi beter oss till vardags. Minidramer på det psykologiska planet. Det handlar om bus, att sakna en kompis, om spökrädsla, slagsmål, om att julen är förbi... Sådant som varje barn kan känna igen. Men där ska helst också rymmas något overkligt, oväntat!"
Det har utkommet en Albert-bok med jevne mellomrom helt siden 1972. I 1982 begynner han på skolen (Hvor er skøyergutten, Albert Åberg?) og i 2006 er utgitt: "Albert og soldatpappan". Denne gangen er det ikke noe hverdagslig som opptar Albert; verdensproblemer har kommet inn i stua vår. Albert er skolegutt og har en klassekamerat som kommer fra et krigsherjet land. Pappan hans har vært i krigen og Albert synes dette er spennende. Han vil at denne pappan skal fortelle om krig, skyting og sånt.
Bergström gjør dette så bra. Krig i virkeligheten er ikke noe moro, men hun har vel også innsett at små barn trenger info om dette. Og gir oss det på sin varme og poetiske måte.
Dette er en viktig bok. Anbefales til alle barneskoler og egner seg fra 1.klasse , men passer kanskje aller best fra 3.klasse og oppover. Og når du først er i gang, kjøp noen av de andre bøkene som er i salg også!

Labels: